دسته‌ها
مقالات

فیزیوتراپی دیسک کمر: ورزش، تحریک الکتریکی و تزریق اپیدورال

در مرحله اول، درمان فیزیوتراپی برای دیسک کمر با هدف کاهش درد و التهاب موجود در اثر استفاده از الکتروتراپی (مانند سونوگرافی یا TENS)، گرما درمانی، تکنیک‌های رهاسازی میوفاسیال و آموزش صحیح در مورد وضعیت های مناسب و بیومکانیکی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از بدتر شدن وضعیت بیماری جلوگیری شود.

سپس، درمانگر شما از طیف گسترده‌ای از روش‌های درمان دستی و تکنیک های حرکتی عصبی استفاده خواهد کرد و تمریناتی را برای کاهش علائم بیماری شما تجویز می‌کند. برای تقویت عضله اطراف ستون فقرات و در نتیجه تثبیت بهتر دیسک‌ها، یک برنامه تمرینی تقویتی دقیق نیز ارائه خواهد شد. بنابراین برای بهبودی سریع هرچه بهتر با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید!

ساختار دیسک 


ساختار دیسک

یک دیسک نخاعی یا بین مهره‌ای، بین دو مهره ستون فقرات قرار دارد. این دیسک عمدتا به عنوان یک جاذب فشار، مانع از فشار آوردن دو مهره ستون فقرات به یکدیگر و سایش آن‌ها می‌شود. بیشتر افراد دیسک موجود در بین مهره‌ها را به عنوان یک دیسک لاستیکی با یک مرکز ژله‌ای و نرم و دقیقاً مثل یک شیرینی ژله‌ای تصور می‌کنند. شاید دقیق تر تصور کنید که توپ ژله‌ای را که با یک رشته پیچیده شده مجدداً پیچیده شود تا زمانی که توپ ژله کاملاً پوشانده شود، تصور کنید. بنابراین به جای یک ماده لاستیکی جامد، مرکز نرم در واقع توسط یک حلقه از رشته‌های سخت یا الیاف پوشانده شده است. این حلقه از فیبر به عنوان فیبروز حلقوی بیرونی معروف است، که توپ داخلی ژله ای و هسته پالپوس را احاطه کرده است.

نحوه عملکرد دیسک 


تصور کنید که یک بادکنک کوچک قرمز را منفجر کرده اید و آن را بین دو تکه نان “ساندویچ” قرار داده اید. هنگامی که برش های نان را به هم می چسبانید، بادکنک در برابر فشار مقاومت می‌کند و از کنار ساندویچ خارج می شود. دیسک شما دقیقاً به همان روش عمل می‌کند، فقط این که دیوار دیسک بسیار ضخیم تر است و به جای هوا یک مرکز ژله ای در داخل آن قرار دارد. حالا به جای اینکه بادکنک را به طور مساوی از هر دو طرف فشار دهید، فقط به یک قسمت ساندویچ فشار بیاورید. بالون باید در انتهای دیگر ساندویچ گسترش یابد. اگر این موقعیت برای مدت طولانی نگه داشته شود، بالون در یک انتها کشیده می شود. هنگامی که ساندویچ را رها می‌کنید، انتهای بادکنک به طور کامل برنمی‌گردد، اما کمی سست می‌شود. هرچه بیشتر کشش کنید و کشش طولانی تر شود، به مرور این حالت بیشتر می شود. مرکز ژله ای دیسک عقب می‌رود، اما فیبرهای سوراخ دار سخت تر نمی‌شوند. این فیبرها اگر بیش از حد کشیده شده باشند  می‌شکنند یا کشیده می‌شوند.

مراحل دیسک کمر


مراحل دیسک کمر

مانند ساندویچ بادکنکی، دیسک کمر نیز بلافاصله ترکیده نمی‌شود مگر اینکه فشار خیلی زیادی به آن وارد شود. در عوض با گذشت زمان این دیسک به تدریج کشیده می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، هر فیبر دیسک با گذشت زمان کشیده می شود. بنابراین این یک فرآیند تدریجی است که بر روی هر فیبر در یک زمان اتفاق می‌افتد. این امر به ندرت یک روند ناگهانی است. شما یک روز صبح از خواب بیدار نمی‌شوید تا متوجه دیسک بزرگ کمر شوید که روز قبل کاملاً خوب بود.

دیسک محدب و برآمده 

در این مرحله اولیه، دیسک کشیده می شود و هنگام تسکین فشار به طور کامل به شکل طبیعی خود بر نمی‌گردد. یک برآمدگی جزئی در یک طرف دیسک حفظ می شود. برخی از الیاف داخلی دیسک می‌توانند پاره شوند و ژله نرم (هسته پالپوس) به خارج و بر فیبرهای دیسک ریخته می شود اما خارج از دیسک راه پیدا نمی‌کند.

دیسک پایین افتاده

در این مرحله، برآمدگی بسیار برجسته است و مرکز ژله نرم تا لبه داخلی الیاف بیرونی ریخته شده است، که به سختی توسط الیاف دیسک باقی مانده نگه داشته شده است.

دیسک کمر یا دیسک بیرون زده 

دیسک کمر اصطلاحی است که به معنای بیرون زدگی دیسک بین مهره ای است. در مورد دیسک کمر، ژله نرم کاملاً از دیسک خارج شده و اکنون از فیبرهای دیسک بیرون زده است.

دیسک جدا شده

در این مورد، برخی از مواد ژله ای در حال جدا شدن از دیسک و ریختن به محیط اطراف هستند.

آیا دیسک کمر می‌تواند خود به خود بهبود یابد؟ 


متأسفانه، دیسک آسیب دیده نمی‌تواند خود به خود بهبود یابد. دیسک بین مهره‌ای خون رسانی کافی ندارد (فقط در قسمت مسطح بالا و پایین دیسک) و بافت‌های دیسک نمی‌توانند خود را بازسازی کنند. زمانی که فیبرهای دیسک دچار کشش می‌شوند، دیگر امکان پذیر نیست که این کشش به حالت اولیه خود بازگردد.

آیا دردی هم وجود دارد؟ 


تعداد کمی انتهای عصب در دیسک‌های ستون فقرات، به طور عمده در لبه دیسک وجود دارد. بنابراین غالباً هیچ درد مستقیمی یا درد بسیار کمی که ناشی از دیسک  تغییر یافته ، بیرون زده یا برآمده باشد، احساس می شود.

دردی که از دیسک کمر احساس می شود، بیشتر در اثر فشار دیسک یا فشار ژل نرم آن روی بافت‌های اطراف آن که انتهای عصبی بیشتری دارند، ایجاد می شود. بنابراین اگر دیسک کمر بر روی اعصاب فشار وارد ننماید، می‌توان دیسک کمر را تجربه کرد و در عین حال هیچ دردی را احساس نکرد.

منبع دیگر درد هنگامی که دیسک کمر برای اولین بار ایجاد می شود، پالپوس هسته با جریان خون اطراف دیسک واکنش نشان می‌دهد و مواد شیمیایی تولید می‌کند که می‌تواند باعث تحریک بافت اطراف شده و ایجاد التهاب می‌کند.

فیزیوتراپی دیسک کمر چگونه است؟


فیزیوتراپی دیسک کمر چگونه است؟

در اکثر موارد، و شدیدترین موارد، مراقبت‌های محافظه کارانه (مانند فیزیوتراپی) معمولاً نتایج بهتری در درمان دیسک کمر نسبت به جراحی یا داروهای ضد درد، مانند اپوئیدها دارند.

فیزیوتراپیست شما برای طراحی یک برنامه درمانی خاص که باعث بهبودی شما خواهد شد، از جمله تمرینات و روش‌های درمانی که می‌توانید در خانه انجام دهید با شما همکاری خواهد کرد. فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند به سبک زندگی و فعالیت‌های عادی خود بازگردید. مدت زمان بهبودی این شرایط متفاوت است، اما در صورت اجرای یک برنامه مناسب، کاهش درد، کشش و تقویت می‌تواند نتایج را در 2 تا 8 هفته یا کمتر بدست آورد.

در طی 24 تا 48 ساعت اول پس از تشخیص دیسک کمر، فیزیوتراپیست شما ممکن است به شما توصیه کند:

  • با جلوگیری از هرگونه فعالیتی که باعث بدتر شدن علائم در دست‌ها یا پاها شود ، ناحیه درگیر را استراحت دهید.
  • از استراحت در تخت خودداری کنید.
  • در اطراف خانه فعال باشید و چند بار در روز پیاده روی کنید. حرکت کردن باعث کاهش درد و سفتی عضلات می شود و به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.
  • بسته های یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه از هر 2 ساعت یک بار در منطقه آسیب دیده استفاده کنید.
  • در صندلی های سفت بنشینید. نیمکت‌های نرم و صندلی های راحتی ممکن است مشکلات شما را بدتر کنند.
  • برای خدمات بیشتر مانند داروها یا آزمایش‌های تشخیصی با پزشک مشورت کنید.

فیزیوتراپیست شما با شما همکاری خواهد کرد تا:

کاهش درد و علائم دیگر

فیزیوتراپیست شما در درک چگونگی اجتناب یا اصلاح فعالیت هایی که باعث ایجاد صدمه شده است به شما کمک می‌کند تا بهبودی شروع شود. فیزیوتراپیست شما ممکن است برای کنترل و کاهش درد و علائم شما از انواع مختلف درمان‌ها و فناوری‌ها استفاده کند.

بهبود وضعیت بدنی

اگر فیزیوتراپیست شما متوجه شود وضعیت بدنی شما نامناسب بوده و به دیسک کمر شما کمک کرده است، متخصص فیزیوتراپی به شما می‌آموزد که چگونه وضعیت خود را بهبود ببخشید تا فشار در ناحیه آسیب دیده کاهش یابد، و بهبودی می‌تواند در اسرع وقت شروع و پیشرفت کند.

حالت بدنی خوب (ایستادن به حالت صاف، درست نشستن، بلند کردن اشیا با رعایت اصول صحیح) می‌تواند به کمر شما کمک کند. هنگام بلند کردن چیزی، زانوها و باسن خود را خم کرده و پشت خود را صاف نگه دارید. هنگام حمل آن، یک شیء را نزدیک بدن خود نگه دارید. اگر مدت طولانی ایستاده اید، یک پا را برای مدتی روی جسم یا جعبه کوچک قرار دهید. اگر مدت طولانی می‌نشینید، پای خود را روی جسم کوچک بگذارید تا زانوها از باسن شما بالاتر باشد. کفش پاشنه بلند نپوشید. روی شکم خود نخوابید. این موارد می‌توانند فشار بیشتری به دی سکه‌ای کمر شما وارد کنند.

بهبود حرکت 

فیزیوتراپیست شما فعالیت ها و روش‌های درمانی خاصی را برای کمک به ترمیم حرکت طبیعی در هرگونه مفاصل سفت و سخت انتخاب می‌کند. این روش ها ممکن است با حرکات “منفعل” انجام شود که فیزیوتراپیست شما را برای حرکت دادن ستون فقرات خود انجام می‌دهد ، و به تمرینات “فعال” و کشش‌هایی که خودتان انجام می‌دهید، پیشرفت می‌کنید. شما می‌توانید این حرکات را در خانه و محل کار خود انجام دهید تا به تسریع بهبودی و تسکین درد کمک کند.

انعطاف پذیری را بهبود بخشید 

فیزیوتراپیست شما مشخص خواهد کرد که آیا هر یک از ماهیچه های درگیر سفت شده است یا خیر، سپس شروع به کمک به کشش آنها می‌کند و به شما می‌آموزد چگونه آن‌ها را در خانه بکشید.

تقویت قدرت 

اگر فیزیوتراپیست عضلات ضعیف یا آسیب دیده پیدا کند، به شما تمرینات صحیح را برای ترمیم قدرت و چابکی آن‌ها انتخاب کرده و به شما یاد می‌دهد. برای دیسک گردن و کمر، معمولاً از “تقویت مرکزی” برای بازگرداندن استحکام و هماهنگی عضلات اطراف کمر، باسن ، شکم و لگن استفاده می شود.

استقامت را بهبود ببخشید 

بازگرداندن استقامت عضلانی پس از آسیب دیدگی مهم است. فیزیوتراپیست شما برنامه‌ای از فعالیت‌ها را برای کمک به شما در بازیابی استقامت پیش از آسیب دیدگی و بهبود آن ایجاد می‌کند.

یک برنامه خانگی بیاموزید 

فیزیوتراپیست شما تمرینات تقویتی، کششی و کاهش درد را برای انجام دادن در خانه آموزش خواهد داد. این تمرینات مخصوص نیازهای شما خواهد بود. اگر آن‌ها را طبق دستورالعمل فیزیوتراپیست خود انجام دهید، می‌توانید بهبودی خود را تسریع کنید.

بازگشت به فعالیت 

فیزیوتراپیست شما در مورد سطح فعالیت شما با شما بحث خواهد کرد و از آن‌ها برای تعیین اهداف، کار و ورزش و اهداف بهبودی در خانه استفاده می‌کند. برنامه درمانی شما به شما در رسیدن به اهداف خود در ایمن ترین، سریع‌ترین و موثرترین روش ممکن کمک می‌کند. در مورد آسیب‌های ستون فقرات مانند دیسک کمر، فیزیوتراپیست شما ممکن است “مکانیک بدن” مناسب را به شما یاد دهد راه های صحیح انجام کارها و بلند کردن اجسام سنگین که به شما در محافظت از ستون فقرات از صدمات بیشتر کمک می‌کند.

پس  از بین رفتن درد، برای شما مهم است که حالت‌های جدید وضعیت و حرکت خود را حفظ کنید تا کمر را سالم و بدون درد نگه دارید.

آیا تمرینات ورزشی به کاهش درد کمک می‌کند؟ 


آیا تمرینات ورزشی به کاهش درد دیسک کمر کمک می‌کند؟

بله، تمرینات می‌تواند مفید باشد. با کشش بدن شروع کنید. به جلو خم شوید، و سپس به طرفین خم شوید. این تمرینات را بعد از اینکه کمی کمر شما قوی تر شد شروع کنید و به همان اندازه آسیب نمی‌رساند. هدف ورزش تقویت عضلات کمر و شکم شماست. این کار باعث می شود فشار روی دیسک شما کاهش یابد و باعث آسیب کمتری شود. از پزشک خود در مورد تمرینات کمر خود سوال کنید. پزشک ممکن است بخواهد شما را به فیزیوتراپیست مراجعه کند تا در مورد تمرینات کمر بیاموزید.

برخی از تمرینات برای افرادی که دیسک کمر دارند بهتر است. فیزیوتراپیست شما را در مورد آن‌ها آموزش می‌دهد. مثلا:

  • ورزش کردن در آب هنگامی که اشکال دیگر ورزش دردناک است می‌تواند یک روش عالی برای فعالیت بدنی باشد.
  • تمریناتی که پیچ و تاب و خم زیادی را شامل می شود، ممکن است به نفع شما باشد. فیزیوتراپیست شما برای برآورده کردن نیازهای خاص شما، یک برنامه ورزشی اختصاصی را طراحی خواهد کرد.
  • تمرین‌های مربوط به وزنه برداری اگرچه بسیار مهم هستند، اما باید با فرم مناسب انجام شود تا از فشار زیاد به کمر و گردن جلوگیری شود.

فیزیوتراپی بعد از جراحی 


در موارد نادر، برای جلوگیری از آسیب دائمی عصبی یا نخاعی، جراحی لازم است. اگر تحت عمل جراحی برای دیسک کمر خود قرار بگیرید، فیزیوتراپیست شما با شما و جراح خود همکاری نزدیکی خواهد کرد تا به شما کمک کند سریع‌تر از آنچه ممکن است به تنهایی بتوانید حرکت و قدرت خود را بازیابی کنید و به شما کمک کند در اسرع وقت به زندگی عادی خود برگردید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *